Haber ve Duyurular
E-Fatura ve e-Defter Uygulamasında Kapsam Genişledi
Tarih: 24/10/2015
e-Fatura ve e-Defter Uygulamasında Kapsam Genişledi 20 Haziran 2015 tarihli Resmi Gazete’de... Devamını oku...
e-Fatura ve e-Defter
Tarih: 12/12/2013
e-Fatura ve e-Defter Link Bilgisayar, e-Defter ve e-Fatura çözümleriyle de deste... Devamını oku...
Tüm bilgisayar kullanıcılarının bilmesi gereken 10 temel kural
Tarih: 03/11/2012
Tüm bilgisayar kullanıcılarının bilmesi gereken 10 temel kural [Derleme] Tüm bilgisay... Devamını oku...
Microsoft Hotmail artık Outlook oldu
Tarih: 02/08/2012
Dev yazılım şirketi, sosyal platformlara daha uyumlu bir çevrimiçi e-posta servisi O... Devamını oku...

   Tüm haberler
Anket
Kullandığınız Link Programı
Klasik Seri
Yeni Nesil
Güneş

Geçmiş Anketler
Döviz Kurları
Uzaktan Destek

ERP Performans

ERP ve İşletme Performansı

  • ERP bir işletmenin performansını nasıl etkiler?

ERP’nin en iyi nasıl işlediğini görmek için bir müşteri siparişini incelememiz yeterlidir. ERP arka-ofis uygulaması diye adlandırılır. Yeni ERP paketlerinde Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM) denilen uygulamalar bulunmakla beraber yine de ERP cephe önünde bulunanlar satış temsilcileri için değildir. Bir müşteri siparişini ele alırsak bu formu doldurmak için birçok bilgiye gereksinmemiz vardır. Müşterinin kredi- risk durumu, ambarda yeterli stok olup olmadığı, üretilecek ise ne kadar zamanda üretilip müşteriye teslim edileceği gibi muhasebe, ambar, üretim birimlerinden gelen bilgilerin tek bir formda konsolide edilmesi gereklidir. İşte ERP bunu yapar.

Bütün bu farklı birimler tek bir bilgi görürler ve bilgi önüne gelen birim onu doldurur, tamamlanınca bir sonraki birime otomatik olarak iletilir. Siparişin nerede olduğu, hangi aşamalardan geçtiği açıkça görülür. ERP şirkete bir ışık tutar bu ışık altında eskiden ulaşılması zor olan tüm bilgiler görülür. Ayni şey finansal raporlama içinde geçerlidir.

  • ERP günlük hayatta ne derece uygulanabilmekte?

Müşteri siparişine yeniden dönelim. Düşünelim ki, muhasebe kendi işini yaptı, ambar kendi işini yaptı. Tüm birimler kendi işlerini kendi duvarları içinde yaptılar. Ve bir hata varsa bu onları ilgilendirmez, başkasının sorunudur. Bu yanlış bir görüş ERP için. Müşteri temsilcisi, sipariş formunun üzerine adını yazıp enter tuşuna basan kimse değildir. Muhasebeden, ambardan, üretimden gerekli bilgileri alıp müşteriye sonucu söyleyen kişidir. Muhasebe departmanı müşteri bilgilerini güncellememişse, ambar stok bilgilerini düzenli girmemişse bunlar hataya yol açar. Müşteriyle konuşurken ambarda stok olmadığı halde varmış gibi görünüp yanlış teslim tarihi verebilir. Yada müşteri riski olumlu olduğu halde olumsuz görüp satış yapmayabilir, şirket hem para hem müşteri kaybeder. Bunlar şirket açısından yaşamsal öneme sahip bilgilerdir. Ve bir kişinin eksik bilgi girmesi yada girmemesi tüm şirketi zora sokar. Kullanıcının bilinçli olup bu tip hatalar yapmaması gerekir.

İnsanlar değişiklikten hoşlanmazlar ve ERP onlara yaptığınız işin yöntemini değiştirin demektedir. İnsanları yaptıkları işi değiştirmeye ikna etmek yazılımı kusursuz hale getirmekten daha zordur. ERP sistemini insanların zaten yapıyor oldukları fatura kesme, stok takip, sevkıyat gibi işlerde kullanmak ERP sisteminin verimini düşürür. İnsanlar bu işleri zaten yapıyorlar bir sistemleri var yeni sisteme geçmekte isteksiz davranırlar. Fakat ERP’ yi gerçek anlamında kullanırlarsa o zaman sistemin gerçek faydası ortaya çıkar. Buda iş yapış şeklinin yada iş akışının yeniden düzenlenmesi demektir.

Neden ERP projeleri çoklukla başarısız olur?

En basit tanımla ERP farklı görevlerin en uyumlu olarak yer aldığı bir sistemdir. Sistemden en fazla verimi almak için şirket çalışanlarının ERP yazılımdan neler beklediklerini anlamaları ve bu konuda yardımcı olmaları gerekmektedir. Eğer kullanıcılar yeni ERP sisteminin şu an kullandıkları sisteme göre işlerini hafifletmediğini veya kendi pozisyonlarını tehdit ettiğini (yani işini kaybetme korkusu duydukları ) düşündükleri zaman yeni sisteme direnç gösterirler. Bilgi işlem departmanından ERP sistemini kendi kullandıkları sisteme göre ayarlamasını isterler. Buda iş yükünü arttırır ve sistemi güvenilmez hale getirir. Bir yama yapmanın büyük sorunlara yol açacağını yukarda belirtmiştik. Başarısız projelerin çoğunda bu tip uyarlamalar bulunmaktadır. Ayrıca ERP gelince mevcut ayrıcalıklarını kaybedeceklerini düşünen bazı yöneticilerde sisteme direnç göstermektedirler. Kullanıcı çeşitli nedenlerle ERP sistemine direnç gösteriyorsa başarı şansı çok azdır. Bu direnç kaynakları tespit edilmeli ve uzlaşı yolu aranmalıdır.

ERP Yeni Yaklaşımlar

YENİ YAKLAŞIMLAR

Batıda ki uygulamalarda görülmüştür ki, bir enterprise resource planning paketin bütün modülleri bir kuruluş için geçerli olmayabilmektedir. O zaman şöyle bir yaklaşım ortaya çıkmıştır ; bir kaç değişik paketin kuruluşa uyumlu olan modüllerini almak. Bu takdirde bu modülleri birbirleri ile birleştirecek ara yüzlerin yazılımı gündeme gelmektedir.

Bu yeni uygulama akımına BEST OF BREED denmektedir. Bunu paket firmaları da yapmaktadır. Şirketi almakta ve onun modülünü kendi paketine entegre etmektedirler.

Ancak, bu gelişmelerden çıkarılacak sonuç şu olmaktadır ; Bir ERP paketinin tümüyle bir kuruluşun bütün süreçlerine ve sorunlarına çözüm getirmeyeceğidir. Üretici firmalar şimdi bunun çözüm yollarını aramaktadırlar. ERP paket yazılımı alanında bir geçiş dönemi yaşanmaktadır.

SONUÇ

Bir ERP projesini gündeme getiren kuruluş her şeyden önce çok dikkatli ve temkinli olmalıdır. Körü körüne, analiz etmeden kendini bir pakete teslim etmemelidir.

Mutlaka bir paket kullanmak zorunluluğu yoktur. Bir paketin uygun olan birkaç modülünü alıp kullanabilir. Yerli bir yazılım evi ile araları doldurabilir. Yahut bu konuda oldukça ilerlemiş bir yazılım evi ile projeyi götürebilir. Ancak bütün bunların başında tarafsız bir danışman ve kuruluşun mozaiğini bünyesinde temsil eden bir proje ekibi ile yola çıkmalıdır.

Önceki: ERP Yönetim Uygulama

REFERANS BİLGİSAYAR EĞİTİM HİZMETLERİ SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ.

Çetin Emeç Bulvarı, Kabil Caddesi, 1328. Sokak (74.Sokak) No:12/3 Öveçler /Çankaya /ANKARA

Telefon : 0312 472 74 55 Fax: 0312 472 74 56

İçerik Rss - Haberler Rss

Tasarım ve Programlama: Referans Bilgisayar